سلام
من اولش كه مطلب رو خوندم فكر كردم يه طلبه كه با ادبيات عرب آشناست مطلب رو نوشته ولي جوابتو كه خوندم از اين تصور خودم پشيمون شدم. چون شما گويا تقريبا چيزي از ادبيات عرب نميدونيد و اين البته اشكالي نداره و لازم نيست كه همه معلم ادبيات عرب باشند مشكل اينجاست كه شما بدون داشتن آگاهي لازم وارد بحث مباني ديني شديد. و واقعا من متاسفم شدم كه چرا يك فرد مذهبي و معتقد و حزب اللهي درباره مطلب به اين مهمي تحقيق نكرده اظهار نظر مي كند.
جواب رو براي اين مينويسم كه خوانندگان وبلاگت با نظر دقيقتري به بحث نگاه كنند.
انما كه با كسره نوشته ميشه با انما كه با فتحه نوشته ميشه در معنا هيچ فرقي نداره فقط چون انما در هر دو صورتش بر سر جمله مياد اگر جمله جانشين مفرد شده باشه به جاي انما با كسره از انما با فتحه استقاده ميشه
در ضمن روايت مورد بحث هم روايتي است متواتر كه در كتب شيعه و سني آمده است. مي توانيد در الميزان چاپ موسسه نشر اسلامي ج 6 ص 187 ببينيد.
حصر اضافي هم به حصري گفته مي شه كه رد مقام مقايسه بيان ميشه مثل همون آيه شريفه كه آيه از بين شر ك و توحيد انحصار توحيد رو بيان ميكنه . نه در مقايسه با همه آنچه كه در قرآن آمده است
روايت انما الاعمال بالنيات هم بخشي از روايتي طولاني است كه ميفرمايد عدهاي در يكي از جنگ ها به اين هدف به جنگ رفتند كه غنيمتي به چنگ بياورند و حضرت در مقابل فرمود انما الاعمال بالنيات و بعد در ادامه فرمودند هر كس براي خدا حركت كند به همان مي رسد و هر كس براي دنيا حركت كند نيز فقط به دنيا مي رسد
دم دستي ترين آدرس روايت هم كتاب ميزان الحكمه روايت 20961 تا روايت 20964 است
در ضمن اگر منظور از اون شكلكي كه برام گذاشتي اينه كه من كم اوردم باز هم بايد توصيه كنم اگه معتقد به اخلاق ديني هستي كه هستي يعني وبلاگت و حرفات اينو ميگه كه هستي پس تا وقتي يقين به چيزي نداري قضاوت نكن به خصوص در مورد ديگران
البته من گلايه ندارم و اگه خوشحال ميشي مي توني فكر كني كه من جوابي برات نداشتم
يا علي مدد